Katarzyna Bojke – nauczyciel języka angielskiego

Katarzyna Bojke – nauczyciel języka angielskiego
Termin: 13-24 lipca 2015 r.
Szkolenie: kurs metodyczno-językowy ”Active Metholodogy”
Organizator szkolenia: Edinburgh School of English, Edynburg, Wielka Brytania

OPIS KURSU:

Latem 2015 r. uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie “Active Methodology” w Edynburgu. Edinburgh School of English jest ośrodkiem szkoleniowym z ponad czterdziestoletnim doświadczeniem organizującym kursy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli, ale także ogólne kursy języka angielskiego dla osób o różnym stopniu zaawansowania. Szkoła położona jest w sercu Edynburgua, przy słynnej Royal Mile, latem szczególnie obleganej przez turystów.

Moja grupa składała się z nauczycieli z Niemiec, Hiszpanii, Węgier, Czech, Austrii i Wielkiej Brytanii. Przed wyjazdem upewniłam się, czy skład grupy będzie międzynarodowy i ku mojemu zadowoleniu, byłam jedyną Polką na kursie. Naszymi trenerami byli młodzi i pełni entuzjazmu i ciekawych pomysłów – Eloise i Jonathan. Szkolenie składało sie z 20 półtoragodzinnych bloków. Kurs obejmował następujące zagadnienia: różne style uczenia się, mnemotechniki, wykorzystanie filmu i piosenki, metody nauczania komunikacji, techniki prezentowania nowego materiału gramatyczno-leksykalnego, nauczanie zarówno sprawności receptywnych jak i produktywnych, praca z uczniami o różnych stopniach zaawansowania, nauczanie fonetyki oraz wykorzystywanie w nauczaniu dostępnych zasobów internetowych. Program kursu został skonstruowany tak, że zagadnienia teoretyczne przeplatały się z praktyką. Zdobyłam wiedzę na temat konkretnych rozwiązań, które wykorzystuję w mojej codziennej pracy. Mieliśmy okazję zapoznać się z nowinkami ze świata metodyki języka angielskiego, omawialiśmy wybrane artykuły z czasopism dla językowców, wymienialiśmy się doświadczeniem. Nie zabrakło dyskusji na temat pozycji nauczyciela i poziomu edukacji w różnych krajach europejskich. Rozmawialiśmy o swoich uczniach i szkołach, porównywaliśmy warunki i metody pracy. W drugim tygodniu zajęć mieliśmy okazję hospitować lekcje w szkole u trenerów z różnymi grupami. Po obserwacji wymieniliśmy się spostrzeżeniami na temat obejrzanych zajęć.

Wymiana dobrych praktyk okazała się najmocniejszym punktem szkolenia. Bardzo inspirującym momentem był dzień, w którym każdy uczestnik kursu przygotował swoje ulubione ćwiczenie i zaprezentował je na forum całej grupy.  Zajęcia w pracowni komputerowej, podczas których rekomendowaliśmy sobie wzajemnie strony internetowe, z których na co dzień korzystamy, również okazały się niezwykle owocne, podobnie jak możliwość skorzystania z zasobów bibliotecznych szkoły.

Pobyt w Edynburgu był dla mnie okazją do poznania niezwykłej historii i kultury Szkocji. Popołudnia wykorzystałam na zwiedzanie Edynburga i okolic – zwiedziłam Szkocką Galerię Sztuki Współczesnej, Szkocką Galerię Narodową, Ogród Botaniczny, Zamek Edynburski, Muzeum Narodowe Szkocji, Muzeum Edynburga, Parlament Szkocji i Pałac Holyrood. Szkoła zorganizowała zajęcia, podczas których mogłam nauczyć się podstaw tańca szkockiego. W czasie weekendu uczestniczyłam w wycieczce do North Berwick, malowniczego nadmorskiego miasteczka, skąd mogłam podziwiać Bass Rock i Tantallon Castle.  Tak się złożyło, że podczas mojego pobytu w stolicy Szkocji, miał miejsce Edinburgh Festival Carnival – wielokulturowe święto muzyki i tańca, które rozpoczęło się kolorową paradą. Wszystko to w typowej szkockiej letniej pogodzie- sporo wiatru, jeszcze więcej deszczu i niewiele słońca.

Jeśli chodzi o zakwaterowanie, to wybrałam tzw. homestay czyli pobyt u rodziny i był to strzał w dziesiątkę. Moja gospodyni, Linda, okazała się cudowną Szkotką, która chętnie spędzała ze mną wieczory na długich rozmowach, a podczas weekendu weszła ze mną na Arthur’s Seat, szczyt będący jednym z symboli Edynburga. Dzięki Lindzie mogłam osłuchać się ze słynnym szkockim akcentem, a nawet nauczyć się kilku typowych szkockich wyrażeń.

UWAGI I REFLEKSJE:

Był to już mój czwarty udział w szkoleniu w Wielkiej Brytanii. Poprzednie kursy finansowane były w ramach programu Comenius. Każdy wyjazd miał ogromny wpływ na mój rozwój osobisty i zawodowy. Mogę z całą świadomością stwierdzić, że te mobilności sprawiły, że stałam się nauczycielem bardziej otwartym, elastycznym, świadomym swoich możliwości, a przede wszystkim autentycznym. Nauczanie języka obcego powinno być silnie osadzone w realiach kulturowych danego kraju, a dzięki wizytom w Wielkiej Brytanii moi uczniowie zyskują wiarygodnego i kompetentnego nauczyciela.

GALERIA: