Aleksandra Kania – nauczyciel chemii i języka angielskiego

Aleksandra Kania – nauczyciel chemii i języka angielskiego
Termin: 6-17 lipca 2015 roku
Rodzaj szkolenia: kurs metodyczno-językowy CLIL
Organizator szkolenia: Language UK, Broadstairs, Wielka Brytania

OPIS KURSU:

Kurs CLIL (Content and Language Integrated Learning)  miał miejsce w Broadstairs i trwał od 25 lipca do 5 sierpnia 2016 r. Broadstairs jest małym, malowniczym nadmorskim kurortem  hrabstwa Kent na południowo-wschodnim wybrzeżu Wielkiej Brytanii. W miejscowości tej znajdują się liczne piaszczyste zatoki oraz zagospodarowane klify, o których Dickens pisał, że „upływ czasu zostawił je na lodzie”. To właśnie w Broadstairs Karol Dickens mieszkał i tworzył.  Mieszkałam w domu starszego małżeństwa w Margate. Jednocześnie ze mną wynajmowała tam pokój nauczycielka z Finlandii, z którą miałam okazję rozmawiać oraz wymieniać się doświadczeniami.

Language UK to kameralna szkoła prowadzona przez małżeństwo Joannę Sessions i Francesco Gomez. W szkole organizowane są kursy języka angielskiego dla osób uczących się, jak również kursy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli. Kurs CLIL zajmował się zintegrowanym nauczaniem przedmiotowo-językowym. Jest to nowoczesna i innowacyjna metoda nauczania, dzięki której dzieci i  młodzież uczą się przedmiotu w języku angielskim. Takie podejście do nauki sprawia, że oprócz przedmiotu nauczanego, młodzież uczy się zarazem języka angielskiego.

W szkoleniu uczestniczyli w większości nauczyciele przedmiotów ścisłych. W pierwszym tygodniu, oprócz nauczycieli chemii, byli obecni nauczyciele fizyki oraz wychowania fizycznego.  W drugim tygodniu trwania kursu brali w nim udział tylko nauczyciele chemii, co pozwoliło nam maksymalnie skupić się na praktycznym połączeniu nauczanego przedmiotu z językiem angielskim.  Był to bardzo dobry czas, bogaty w wymianę doświadczeń, na czym skorzystali wszyscy obecni nauczyciele.

Kurs odbywał się głównie w formie warsztatowej. W pierwszym tygodniu zajęć każdego  ranka prowadzący zapoznawał uczestników z tematami pracy na dany dzień. Następnie byli oni dzieleni na grupy, w których pracowali pod okiem dwóch doświadczonych nauczycieli. Na koniec warsztatów każdy z kursantów dzielił się wynikami swojej pracy. Natomiast  drugi tydzień zajęć miał trochę inny charakter. Każdy z uczestników dostawał indywidualne zadania do wykonania. Były one podobne dla wszystkich uczestników,  jednakże każdy z obecnych musiał wykonać je zgodnie ze swoim programem nauczania. Jednym z takich zadań było stworzenie indywidualnego „mission statement” dla  swojego przedmiotu, który byłby zgodny z filozofią naszej szkoły. W każdy piątek (w ramach podsumowania tygodnia) każdy z uczestników musiał zaprezentować praktycznie swoje umiejętności prowadząc samodzielnie lekcje z użyciem metod i technik CLIL.

W trakcie kursu prowadzący kładli duży nacisk na wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych. Prezentowane były strony oraz aplikacje umożliwiające uatrakcyjnienie lekcji, jak również pozwalające na rozwój kompetencji nauczyciela.

W każdym tygodniu po zajęciach, uczestnicy mogli brać udział w wycieczkach fakultatywnych.  W czasie kursu zwiedzaliśmy Broadstairs i Margate.  Miejscowości te słyną z piaszczystych plaż, pięknych zatok i znanych na całym świecie białych klifów. W weekend odbyła się wycieczka do Londynu, a w późniejszym czasie również do niezwykle pięknej miejscowości Canterbury, niedaleko Broadstairs.

 

UWAGI I REFLEKSJE:

Szkolenie oceniam bardzo wysoko. Nauczyciele uczący w  Language UK są wysoko wykwalifikowani i kompetentni.  Wszystkie osoby tam pracujące zawsze były bardzo chętne do udzielania pomocy. Osobiście uważam, że kurs CLIL podniósł znacząco moje kompetencje. Dzięki niemu zyskałam dodatkowe umiejętności, którymi będę mogła podzielić się z innymi nauczycielami, jak również przekazać je uczniom.

GALERIA: